Plnospektrální světlo může přispět ke zdravému životnímu stylu

Když se zeptáte zkušeného akvaristy, co je tajemstvím úspěchu jeho krásného koníčku, odpoví vám zpravidla jednoduchou větou, že jde o udržení přirozeného stavu přírodního biotopu, kde musí panovat rovnováha mezi rostlinami, živočichy (především rybami) a bakteriemi. Aby k tomu mohlo dojít, je nutné udržovat stabilní kvalitu vody, rostliny dostatečně hnojit mikro i makro prvky, přidávat uhlík (oxid uhličitý) pro růst rostlin v rozumném dávkování, aby se nemnožily řasy, ale zároveň neotrávily ryby, a samozřejmě mít k dispozici dostatečně silný zdroj umělého osvětlení a pokud možno plnospektrálního.

svítidla na stropě

Nejen akvária

Proč plnospektrálního? Je to naprosto logické, rostliny potřebují k růstu i rozmnožování denní sluneční světlo a do akvária jej proniká jen velmi málo. Slunce nám poskytuje všechny vlnové délky, a proto se také cítíme v lepší náladě, když je slunečno, a proto nás také popadají chmury, když je dlouho (několik dnů, hlavně v zimě) zataženo.

východ slunce

Živočichové a rostliny jsou na tom podobně, zkrátka všichni potřebujeme dostatek slunečního svitu, a to nejen kvůli tvorbě vitamínu D, ale kupříkladu kvůli antidepresivnímu hormonu serotoninu. A co se stane, jestliže většinu dne (a mnoho lidí v produktivním věku to tak má) trávíme v uzavřené místnosti, v kanceláři nebo v dílně, kde se svítí obyčejnými zářivkami? Schází nám část spektra a to způsobuje hormonální výkyvy, dysbalanci imunitního systému, zhoršenou krvetvorbu, výskyt depresí a agresivity atd. Platí tu jednoduchá rovnice – čím více slunečního svitu anebo plnospektrálního světla, tím kvalitnější život.

Dříve lidé pracovali více venku na slunci a to byl jeden z důvodů, proč tolik netrpěli civilizačními neduhy. Samozřejmě vás nenabádáme měnit dramaticky životní styl a zaměstnání a trávit dvanáct hodin denně v létě, v zimě na poli, můžeme si vypomáhat kvalitním umělým světlem a samozřejmě je vhodné zaměřit se i na lepší stravovací režim s více celozrnnými obilovinami, luštěninami, zdravými tuky, ořechy a semínky a ovocem a zeleninou.